Dopravní akce zaměřená na věnování se řízení

KUTNOHORSKO – Telefon v ruce za volant nepatří!

V pondělí 7. října 2024 se policisté na Kutnohorsku zaměřili v silničním provozu na věnování se řízení vozidla, mezi které patří i zákaz držení záznamových a hovorových zařízení za jízdy.

Samozřejmě dohlíželi i na dodržování dalších obecně platných ustanovení zákona číslo 361/2000Sb., o provozu na pozemních komunikacích a dalších předpisů souvisejících s provozem na pozemních komunikacích. Současně prováděli kontrolní činnost spojenou s pátráním po osobách, věcech a odcizených vozidlech.

Během akce zkontrolovaly hlídky stodvacet vozidel. Zákon porušilo třináct řidičů, deseti z nich uložili policisté pokutu na místě v příkazním řízení a jedno porušení oznámili příslušnému správnímu úřadu k potrestání řidiče.

Nejčastějším přestupkem byla rychlost, nepoužití bezpečnostních pásů, dále špatný technický stav vozidla a v neposlední řadě právě telefonování za jízdy.

Obdobně zaměřené kontroly budou pokračovat i v následujících dnech.

Proč použít ve vozidle bezpečnostní pásy?

Pasažéři vozidel by si měli v souvislosti s používáním bezpečnostních pásů hlavně uvědomit, že je to jeden z nejdůležitějších bezpečnostních prvků ve vozidle.

  • Pásy vám pomáhají při jakékoliv srážce (čelní, boční, zadní, při převrácen vozu).
  • Pomáhají po celou dobu havárie, i při déletrvající sériové srážce.
  • Nebudete-li připoutaní, vaše tělo bude při čelní srážce pokračovat ve směru stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky- dokud nenarazíte na palubní desku nebo čelní sklo.
  • Pásy jsou důležité i při intenzivním brždění – jen se zapnutými pásy můžete bezpečně ovládat své vozidlo.

V případě nárazu do pevné překážky v rychlosti 50 km/h se vaše váha rovná šedesátinásobku vaší hmotnosti. Pokud vážíte např. 85 kg, budete muset udržet na místě více než 5 tun, bez pásu nemáte šanci.

Chcete zabít řidiče? Nepoutejte se vzadu.

  • I na zadních sedadlech platí fyzikální zákony – na zadním sedadle budete v případě čelní srážky pokračovat ve směru jízdy stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky.
  • Budete-li nárazem vrženi vpřed, jste ohroženi stejnými riziky jako na zadním sedadle. Ohrožujete však nejen sebe, ale i řidiče a spolujezdce na předních sedačkách, při nárazu jim můžete zlomit vaz.
  • I na zadních sedačkách vás chrání při všech typech dopravních nehod.

NEPIŠTE ZPRÁVY, NETELEFONUJTE, VĚNUJTE SE ŘÍZENÍ!

Při rychlosti 50km/h 1 vteřina zraku upřená na mobilní telefon znamená 14 ujetých metrů „bez“ řidiče – 1vteřina reakční doba řidiče = dalších 14 ujetých metrů, než vozidlo začne brzdit.

Náběh brzd + vlastní brzdná dráha vozidla =dalších 12 -14 metrů na suchém povrchu =cca 40 metrů.

POZOR!

Špatný způsob brzdění nebo zhoršené klimatické podmínky v zimě mohou brzdnou dráhu při 50 km/h prodloužit až o dvojnásobek!
I jedna vteřina může rozhodnout o přežití!