Hasiči

Představení stanice HZS Čáslav

Pobočná stanice Okresního veřejného požárního útvaru v Kutné Hoře byla v Čáslavi zřízena dne 25. 6. 1970. Byla umístěna v požární zbrojnici ve dvoře u radnice, kterou do té doby používali dobrovolní hasiči. Technika, kterou stanice používala, pocházela také od dobrovolných hasičů. Byla to automobilová stříkačka AS-16, dopravní automobil se stříkačkou DVS-8, nákladní automobil TATRA 805 a přenosná motorová stříkačka PS-12.

Zpočátku se na stanici při výkonu služby střídali čtyři příslušníci, které při výjezdu doplňovali dobrovolní hasiči. Postupem času se početní stav příslušníků navyšoval až na současný stav šestnácti hasičů (tři směny po pěti hasičích a velitel stanice).

Dnes již bývalá budova hasičské stanice byla dokončena během druhé světové války a v téměř nezměněné podobě hasičům sloužila až do 8. prosince roku 2015. Tohoto dne se čáslavští hasiči přestěhovali do nové stanice ve Vrchovské ulici, kterou se podařilo postavit za veliké pomoci města Čáslavi.

Jedná se o moderní, energeticky úspornou budovu, která poskytuje hasičům odpovídající zázemí. V přízemí se nachází velkoprostorová garáž pro zásahová vozidla s odděleným mycím stáním, dvě dílny, šatna na zásahové obleky a náhradní zdroj elektrické energie. V patře mají hasiči zázemí pro nepřetržitou službu: Kanceláře velitelů družstev a stanice, kuchyni, zasedací místnost, šatny s koupelnou, ložnice a posilovnu. K fyzické přípravě mohou hasiči využít také multifunkční hřiště s umělým trávníkem a lezeckou věž, které se nacházejí za budovou stanice.

Jak bylo uvedeno, jde o energeticky úspornou budovu, takže je dobře izolována, je vybavena protihlukovými okny s izolačními trojskly, rekuperací vzduchu a solárními panely na ohřev teplé užitkové vody. Požární a technologická voda (např. pro mytí vozidel) je získávána z vlastní studny a je akumulována v podzemní nádrži na pozemku. Do této nádrže je svedena také dešťová voda ze střechy. Odpadní voda z mycího stání je vedena do kanalizace přes odlučovač ropných látek. Budova je také zabezpečena elektronickým zabezpečovacím systémem a požárními čidly.



Technika dislokovaná na stanici:

Cisternová automobilová stříkačka CAS 20 – S2T na podvozku Tatra 815 Terrno,

cisternová automobilová stříkačka CAS 32 – S2R na podvozku Tatra 815 PR2,

cisternová automobilová stříkačka CAS 15 – M2Z na podvozku Mercedes – BenzAtego,

kontejnerový automobil KA Man 18.224 s kontejnerem na likvidaci ropných havárií,

separátor ropných látek

osobní automobily Škoda Fabia a Peugeot Boxer.